Techniki stemplowania

Stemplowanie istnieje od dawna. Prawie zawsze odnosiło się do jakiegoś rodzaju znakowania. Dopiero niedawno do gry weszła pieczątka. Nikt nie jest pewien, kto ją wynalazł. Ponieważ historia jest tak tajemnicza i bardzo nudna, nie będziemy o niej tutaj dyskutować.

Warto jednak zauważyć, że przemysł stemplowania ma swoje korzenie w stomatologii, ponieważ dentyści zaczęli używać wulkanizowanej gumy do wytwarzania i formowania sztucznych zębów. Było to łatwiejsze niż zęby złote i mosiężne. Przypadkowemu odkryciu przez Charlesa Goodyeara zawdzięczamy stemple.

Jak to się robiło?

Samo stemplowanie gumy po raz pierwszy pojawia się w podręcznikach historii do początku XX wieku i nadal ma tę samą technikę, co 100 lat temu. Najpierw całkowicie tuszujesz stempel, stukając (nie pocierając ani nie rozmazując) go delikatnie w gumowym barwniku. Gdy barwnik zostanie równomiernie rozprowadzony, odwracasz stempel i mocno dociskasz go do tłoczonej powierzchni, niezależnie od tego, czy jest to kawałek papieru, czy coś zupełnie innego. Musisz przy tym upewnić się co do dwóch rzeczy: aby stemplować na równej powierzchni i zdecydowanie nie powinieneś kołysać stempla podczas jego nakładania, ponieważ spowoduje to nierówności i deformacje, które będą wyglądać absolutnie okropnie.

Tłoczenie gumy samo w sobie wygląda dobrze, ale aby naprawdę wydobyć to, co najlepsze w twoich kreacjach, można użyć innych technik, które naprawdę dodają miłego akcentu. Jedną z takich technik jest tłoczenie. Tłoczenie to proces tworzenia trójwymiarowych obrazów lub projektów z materiałów plastycznych, takich jak papier. Wytłaczanie gumowanego wzoru może dać widok 360 stopni i poczuć, że nic nie jest w stanie wytworzyć samo gumowanie. Aby wytłoczyć twoją kreację, musisz to zrobić, gdy jest jeszcze mokra, w przeciwnym razie wytłoczenie nie zadziała.

Techniki Stemplowania
Techniki Stemplowania

W zależności od chłonności papieru, którego używasz, do wytłaczania możesz użyć atramentu pigmentowego, atramentu barwnikowego i markerów. W przypadku atramentów pigmentowych najlepsze rezultaty daje użycie zwykłego kartonu. Przed wytłoczeniem chcesz umieścić kawałek papieru pod kartonem. Następnie stempluj za pomocą opisanej wcześniej techniki i szybko posyp proszek na swój projekt. Chcesz całkowicie pokryć obraz proszkiem, a nadmiar spuścić na skrawek papieru i włożyć go do butelki, aby móc ponownie użyć dodatkowego proszku.

Jak to zrobić teraz?

Teraz będziesz chciał włączyć swój pistolet do wytłaczania i trzymać go bezpośrednio nad projektem. Nie trzymaj pistoletu zbyt długo w jednym miejscu, ponieważ spowoduje to spalenie papieru. Pamiętaj o równomiernym podgrzaniu wzoru i rób to tylko do momentu stopienia proszku, ponieważ po stopieniu proszku następną rzeczą do podgrzania jest papier, który się spali. Kolejną wskazówką jest to, że nie musisz szybko przesuwać pistoletu, po prostu przesuwaj go powoli i pewnie wokół swojego projektu, aż rozpuścisz cały proszek.

Maskowanie

Inną naprawdę przydatną techniką, której możesz używać razem z gumowaniem, jest maskowanie. Maskowanie to dość prosta technika, która ostatnio zyskuje na popularności. Najpierw musisz przybić wybrany znaczek na kartce papieru. Następnie wycinasz znaczek, zwracając szczególną uwagę na szczegóły znaczka. Będziesz chciał wyciąć dokładnie linie stempla, aby ta technika wyglądała jak najlepiej.

Następnie będziesz chciał zakleić wycięty znaczek taśmą maskującą, a następnie umieścić go na kartce papieru, której będziesz używać do swojego projektu. Nie chcemy jednak, aby nasza pieczątka była na papierze na stałe, więc za wszelką cenę unikaj kleju. Teraz za pomocą stempli lub gąbek możesz zrobić tło. Użyj dowolnych technik dla tła, ponieważ nie wpływa to w ogóle na maskowanie. Kiedy skończysz z tłem, możesz zdjąć pieczątkę, a papier za tłem prześwituje, co jeśli mnie o to poprosisz, jest naprawdę fajnym efektem.

Maskowanie można również połączyć z techniką znaną jako Direct-To-Paper, która jest najczęściej używana do tworzenia tła. Direct-To-Paper można wykonać za pomocą małych płatków pigmentowych Cat’s Eye i lekko pędzlem lub wklepując tusz w powierzchnię kartonu. Możesz także łączyć różne kolory i spróbować pędzla przy użyciu różnych stoków, aby uzyskać piękne papiery tła dla dowolnego stempla lub maski. Po prawidłowym wykonaniu uzyskany efekt będzie zwykle wyglądał na liściasty lub ziarnisty, ale możesz również sprawić, by wyglądał tak, jak zapragnie twoje serce. Cudowny efekt daje również tłoczenie na wierzchu tła metalicznym atramentem.

Artykuł powstał z opracowania https://www.maxsc.com.pl